Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

fredag 31 maj 2013

Volymen uthyrda hjälpmedel ökar kontinuerligt


Denna morgon, på Gemensamma nämnden har vi fått ta del av Hjälpmedelscentrums delårsrapport. Det är alltid en rolig läsning/genomgång att se hur effektivt Hjälpmedelscentrum arbetar. Tillgången till hjälpmedel och bostadsanpassningar ( både individuella och generella) är enormt viktig förutsättning för individer som har olika typer av funktionsnedsättningar för att kunna leva ett värdigt liv. 

Sammanfattning av viktiga händelser i delårsrapporten från Hjälpmedelscentrum i Västmanland.

Lägre hyra på hjälpmedel 
Hjälpmedelscentrum har sänkt hyran på hyreshjälpmedel genom en 1 % nominell hyressänkning. 

Lägre försäljningspris
Priset sänktes också på försäljningshjälpmedel med inköpskostnad

Ökad volym hjälpmedel
Antalet beställningar har ökat med 5,7 %. Antalet uthyrda hjälpmedel har ökat med 3,6 %, jmf med samma period 2012.

Sedan februari har Hjälpmedelscentrum hand om besiktningar och service av personlyftar och andra hjälpmedel inom Västmanlands sjukhus. Extraresurser sattes därför in för att åtgärda de mest akuta behoven.

Hjälpmedelscentrums kunder har uttryckt behov av att snabbt kunna skriva ut ofta svårt sjuka patienter från länets sjukhus och att en leverans per vecka till alla orter i länet inte tillgodoser behovet. Med anledning av detta utökade i mars Hjälpmedelscentrum möjligheterna till extraleveranser. 

Antal besökare till utställning har ökat. Ca 75 % av besökarna får generella råd.

Minskad väntetid för elrullstol.

Det kontinuerligt ökade antalet beställningar och returer medför krav på snabbt in och utflöde av hjälpmedel och krav på Hjälpmedelscentrums organisation.
 
Kostnaden (100 000 kr) som ökade säkerhetslager medfört ökar kostnadseffektiviteten. Målet att erbjuda korta väntetider för att patienten ska få sitt hjälpmedel snabbare är på väg att nås. Tillgängligheten ökar för patient med behov av hjälpmedelskonsulent och tekniker.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar