Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

tisdag 21 maj 2013

Mer lyckad integration av invandrade i Västerås

Imorgon den 22 maj har jag äran att välkomna Penilla Gunther till Västerås och Västmanland för att diskutera integrationspolitiken utmaningar och möjligheter. Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna.
Som av en lycklig händelse så träffade jag idag Folkhälsobyrån, som erbjuder personlig, effektiv och engagerad hjälp med integrationsuppdrag, samt information och kommunikation som sker över språk och kulturbarriärer.
Mycket intressanta timmar som gav mig nya perspektiv, om bland annat interkulturell kommunikation. 


Folkhälsobyrån arbetar strategiskt och operativt med folkhälsa riktat till målgruppen invandrade inom följande områden:

Språkhjälp
Samhällsorientering
Föräldrutbildning
"Helping hands"
Medvind

Folkhälsobyrån har många års erfarenhet av integration för invandrade i Västerås.

Deras budskap var att det inte hjälper hur bra kommunikatör jag är om inte mottagaren förstår vad jag menar. Budskapet måste gå fram.
Deras informatörer fungerar som brobyggare genom språk, kulturell kompetens, har en friare roll och specialkunskaper och når fram på ett mycket mera effektiv sätt än vad tradionella tolkar lyckas med.
De jobbar inte bara med information utan jobbar med en kontaktskapande, kan fungera som dialogöppnare  mellan handläggare och klienter.

Några av de saker jag tar med mig från mötet var:

Information om neuropsykiatriska funktionshinder på andra språk och vilken råd och stöd som finns att tillgå.
Trösklarna för att starta företag är alldeles alldeles för höga.
Strukturella problem från staden omöjliggör för många företagare. Lokaler, råd och stöd.
Politiker måste ut mer bland småföretag. Politiker är alldeles för osynliga.
Återigen kommer upphandlingsfrågan upp. Om sociala kriterier i upphandlingsunderlag, om behovet av små upphandlingar. Just den frågan om social kriterier känns för min egen del frustrerande eftersom. Det har varit ett fokusområden för mig i både kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, såväl som andre vice ordförande i nämnden för funktionshindrade. Jag till och med hade textförslag till handlingsplanen för beställning, upphandling och konkurrensutsättning som behandlade just den möjligheten, men den rödgröna majoriteten tyckte inte att det var något viktigt. 
Har försökt på otaliga sätt att få in en ändring i handlingsplanen, men hittills har det bara mötts av motstånd. Men i sådana lägen är det bara att tänka "på't igen bara..."

Den här bloggen lär ju snart vinna pris i "sämst bild". Och här är en till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar