Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

måndag 13 maj 2013

Allt stort som skedde i världen, skedde först i någons fantasi

Allt stort som skedde i världen, skedde först i någons fantasi. Så sa Astrid Lindgren. Förstår ni då varför det är viktigt att stimulera människors fantasi och förmåga att tänka utanför ramarna? Därför är, bland mycket, litteratur, musik, teater, konst, matematik och fysik så viktiga verktyg för att öppna sinnet, för att lyfta tankens kraft.

Har sett att vissa på nätet, raljerat över KD's motion om önsketanken som vi lämnade in till KF i Västerås för några år sedan. Man tror visst att vi vill göra 4-åringar till små entreprenörer, små företagare.
Nej, så var inte tanken. Men jag tror att små barn har ideer och tankar som de skulle vilja förverkliga. Vare sig det gäller lekplatsen på gården, eller bygga lådbil. Jag har ingen aning om vad som gömmer sig i deras små huvuden, som de skulle vilja förverkliga. Men jag är nyfiken!
För mig handlar motionen om att barn i förskolan ska få vara/tillåtas vara företagsamma. Att önska något och kunna ges möjlighet att förverkliga den tanken. Den möjligheten tycker jag inte ska ha någon ålder...

Vad skulle du göra om du fick önska något och erbjöds möjligheter att faktiskt genomföra det?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar