Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

tisdag 3 september 2013

Tre glädjande besked som jag vill lyfta

Tre glädjande besked inom loppet av 24 timmar som jag tycker är värda att belysa lite extra.

Först skattesänkningen för pensionärer som nu Kristdemokraterna fått igenom i budgetförhandlingarna. Totalt handlar det om att skatten sänks med 2,5 miljarder kronor för landets pensionärer. Sedan 2008 innebär det att Kristdemokraterna har varit med att driva igenom en skattesänkning på 16,45 miljarder kronor och omvandlat per individ rör det sig om en skattesänkning i storleken 7200-12 000 kronor per år. Det är naturligtvis inte i storlek med jobbskatteavdraget men ändå ett viktigt steg i att harmonisera skattetrycket. Den här skattelättnaden betyder nog mest för dem som har de minsta ekonomiska marginalerna. 
Jag kommer skicka ut mer fullödig information till mina partikamrater, så ni kan läsa på ordentligt inför Kristdemokraternas medverkan på 60+- mässan i november. Vi har en KD- monter, precis som tidigare år och i år kommer vi även ha en alliansmonter. 

Glädjande nyhet nr 2 är att Maria Larsson (KD) och Maria Arnholm (FP) idag deklarerar att regeringen nu ökar de statliga bidragen till organisationer som arbetar med våldsutsatta kvinnor. För många är det här en skuggsida av samhället som man aldrig ens behöver se, men för oss som sett och ser konsekvenserna av våld i nära relationer samt detta underbara och viktiga jobb som utförs av 
dessa kvinnoorganisationer, så är det nästan så jag känner för att äta tårta idag. 

I Svenska Dagbladet skriver de två ministrarna med de ovanligt tjusiga namnet Maria, att "våld mot kvinnor är det mest akuta jämställdhetsproblemet vi har i dag. Det finns i alla samhällsklasser och i alla delar av Sverige. Men trots att mäns våld mot kvinnor funnits i alla tider har det inte alltid funnits på den politiska dagordningen. Kvinnojourerna är pionjärer inom detta arbete och mycket av den politik som formulerats i dag är ett resultat av deras ihärdiga opinionsbildning. Bara det faktum att vi i dag pratar om våldet som ett jämställdhetsproblem är ett tecken på att kunskapen om frågan har spridit sig från experterna till politiker i både riksdag och regering.

I Västmanland jobbar just nu Länsstyrelsen utifrån länsstrategin "Mäns våld mot kvinnor" i syfte att kvalitetsutveckla arbetet våld i nära relationer. Målområdena är följande:
  • Stärkt och utvecklad samverkan
  • Förbättrad kunskap om våld i Västmanland
  • Förbättrad upptäckt av våldsutsatta
  • Bevarad och höjd kompetensnivå hos berörda myndigheter och iderburna organisationer
  • Utvecklat och stärkt stöd, vård och behandling
  • Ökad lättillgänglig information
  • Hedersrelaterat våld och förtryck
  • Prostitution och människohandel för sexuella ändamål
Viktigt viktigt viktigt- för ofta är just barnen dubbelt utsatta i dessa familjer. Och dessa vidrigheter måste stoppas!

Tredje glädjande nyheten är kanske inte särskilt politisk, men jag glädjs med prinsessan Madeleine som nu väntar sitt första barn. Underbara nyheter och jag är övertygad om att hon och Chris blir utmärkta föräldrar. Ett stort grattis från mig! 

Sen vill jag bara tillägga att Tobias Löfgren, min partikollega smsade just in en fjärde bra nyhet. Kul tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar