Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

fredag 20 september 2013

En förmiddag på gemensamma nämnden

Sitter just nu på min lilla favoritsushibar och spanar på västeråsare som flanerar förbi.

Skönt med lite ensamtid innan jag ska tillbaka till Stadshuset. Denna morgon inleddes med arbetsutskott i Gemensamman nämnden. Jag har tidigare skrivit om den nämnden uppdrag och jag har uppdraget utifrån mitt uppdrag i nämnden för funktionshindrade.
Dagens främsta ärende som var delårsrapport 2, föredrogs av Ann-Christine Ahl som är enhetschef på Hjälpmedelscentrum.

 Delårsrapporten visar att Västmanland fortsatt har hög produktivitet, låga kostnader och störst uthyrningsgrad jämfört med de åtta hjälpmedelverksamheter som deltar i den s.k Nysamjämförelsen. Jämförelsen visar också att Västmanland har förstörelsen per invånare och flest utprovningar per hjälpmedelskonsulent. Den samlade kostnaden är förvisso lägst i Halland, men Västmanland kommer på en hedrande andra placering. Då ska ni veta att vi ändå nyligen sänkt priset för hjälpmedel. Antalet beställningar ökar hela tiden, men även returer vilket innebär krav på snabbt in och utflöde vilket sätter höga krav på organisationen. Man jobbar nu med att ta hjälp av extraresurser, men eftersom det krävs viss kompetens är det inte helt enkelt att hitta rätt personer.
Efter mina år i Gemensamma nämnden måste jag säga att jag är otroligt glad för HMC verksamhet och sättet vi samverkar på mellan kommuner och landsting i Västmanland. Vi har utmaningar framöver framförallt eftersom vården tenderar till att flytta ut från sjukhusen och sjukhusen blir en del av vårdkedjan. Det blir bättre för individen, men sätter stor press på oss att tillhandahåll bra och dugliga hjälpmedel- så att människor kan leva självständigt och tryggt i hemmet så länge de önskar.

Vi hade i slutet på mötet en diskussion om hur svårt det är för nya innovativa hjälpmedel att komma ut på marknaden och att det saknas riskkapital, som möjliggör för dessa innovationer att komma ut på marknaden så de på sikt kan säljas för rimliga priser. Inget vi kan hjälpa i gemensamma nämnden, men viktigt att vi tar med oss i politiken.

Sedan fick vi en lägesrapport angående arbetet med överenskommelser och handlingsplaner inom området psykisk ohälsa. Jag begärde att vår temaförmiddag i november ska handla om överens
psykiatrin för barn och unga och att vi skulle bjuda in SKL's  Psynk- projektet, som då kan föredra vad som görs på nationell basis. Läs gärna mer om Psynk HÄR . Den 13 december blir detta av och till våren följer vi upp med vuxenpsykatrin.

Nu ska jag tillbaka till Stadshuset och avsluta det sista innan helgen. Imorgon är det Kulturnatta och då ses vi utanför Västgötegatan 2A där Kristdemokraterna bjuder på musik och kaffe. Må gott!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar