Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

torsdag 12 september 2013

Invigning av ett väldigt viktigt hus

Igår invigdes ännu ett Ronald McDonald hus. Den här gången i Uppsala. Varje gång jag hör om att ett sådant hus som öppnar i anslutning till sjukhus, blir jag alltid lite extra varm i hjärtat.

Det här inlägget kommer att bli personligt.

I mitten av 70-talet, när min bror var knappt två år och jag snart skulle fylla fyra, skållades han av kokande vatten och var väldigt nära att dö. Eftersom brännskadan skedde i Stockholm hamnade han på Karolinska och blev kvar där i många månader. Mina föräldrar levde mer eller mindre på sjukhuset och jag spenderade nog den mesta tiden hos min mormor och morfar. Jag brukar tänka på hur splittrat tillvaron blev för vår familj. Min familj hade nyligen flyttat till Västerås och min pappa var naturligtvis tvungen att arbeta i Västerås och mamma blev kvar i Stockholm. Jag har nästan inga minnen från den här tiden, men jag vet att den här tiden satte sår i familjen. Tack och lov överlevde min bror och är idag en stark, fin man. Men jag tänker ofta att vår familj hade mått betydligt bättre om vi hade fått möjlighet att vara nära varandra -iallafall under den mest kritiska tiden.

När jag under tonårstiden jobbade på Mc Donald's samlade vi ofta in pengar genom kampanjer för att bygga det första Ronald McDonald's huset. Jag vet att vi på McDonald's Hälla blev bäst i landet och vi vann ett fint pris. Då var jag väldigt stolt.

Laila Bagge beskriver huset som invigdes igår i sin blogg Modern mom
Jag lånar en bild från hennes blogg. På invigningen deltog även vår partiledare Göran Hägglund.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar