Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

torsdag 5 september 2013

Ett viktigt demokratiskt steg


På kommunfullmäktige idag tar vi ett nytt steg in i den digitala framtiden. Vi har fått ett nytt voteringssytem.


På fullmäktige ikväll sätter vi äntligen ner foten gällande regionfrågan. Det är förvisso landstinget Västmanland som tar det slutliga beslutet och som också lämnar in ansökan.
Men det här beslutet har jag väntat länge på. 
Ända sedan jag fick platsen i styrelsen i VKL- Västmanland  kommuner- och landsting har jag känt en frustration över hur styvmoderligt den regionala politiken hanteras. 
I dag har vi en organisation som skall företräda länet i samverkansfrågor och det är VKL,
Västmanlands Kommuner och Landsting. Det är en organisation med indirekt valda politiker, ur demokratisk synpunkt inte optimalt.

Genom att bilda regionkommun i Västmanland flyttas rätten att besluta i viktiga utvecklingsfrågor från staten till regionen. Medborgarnas inflytande över vardagens frågor stärks och därmed kan demokratin fördjupas och utvecklas.

Men nu ska jag yppa vad räds över. Landstingspolitiker idag är för mycket sjukvård. Regionala utvecklingsfrågor, kultur, infrastruktur kommer långt ner på de flesta befintliga politikers intresseområden. Därför är det enormt riktigt och viktigt att partiernas nomineringskommitteer ser till att listorna fylls på med politiker som driver regionala utvecklingsfrågor.
Imorgon träffas styrgruppen och referensgruppen för organisationen av regionen. Här ligger det verkligt intressanta arbetet. Roy Cederbäck ingår i styrgruppen och jag i referensgruppen. Det blir en intressant morgon och jag kommer inte hålla tillbaka vad jag  tycker om organisationens struktur.

För övrigt anser jag sjukvården i Västmanland bör bolagiseras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar