Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

måndag 23 september 2013

Etisk plattform och bifall till strategi för barn och unga


Det blev en trevlig frukoststund, denna morgon, när jag slog igång Facebook imorse och fick länken till Dagens nyheter där det skrivs att ”Nu ger Göran Hägglunds initiativ resultat” En etisk plattform i vården är nu klar! Nu garanteras insyn i ekonomi, arbets- och anställningsvillkor hos såväl privata som offentliga vård- och omsorgsgivare. Vinnare är patienter och omsorgstagare, men även anställda. Bra jobbat!    Läs hela artikeln: http://www.dn.se/debatt/ny-etisk-plattform-ska-sakra-kvalitet-i-valfarden/

Måndagar börjar oftast med gruppmöte med alliansen och den vanliga veckoavstämningen. Idag var det genomgång av kommande ärenden på kommunstyrelsen. Förvisso hade jag fått bra indikationer på att min motion skulle bifallas men det är alltid roligt att se det i verkligheten. Underbart! Jag gick till val med slogan "Sverige ska bli världens bästa land för barn att växa upp i! Låt oss börja i Västerås. Det har varit liksom mitt fokus under den här mandatperioden och därför känns det extra bra att få en sådan här motion bifallen. Att Västerås stad tar ett helhetsgrepp kring vision, strategi och handlingsplan för våra barn och unga i Västerås.
När dagen börjar så här bra, då måste man ju visa sin glädje...

Eftermiddagen har jag haft besök av en person i 35-års ålder som under 20-års tid har varit sjukpensionär. Han nekas rehabilitering eftersom han är sjukpensionerad innan 2003. Den här gruppen med människor har en icke omprövningsbar sjukersättning och har därför inte möjlighet att få hjälp till rehabilitering för att komma in i yrkeslivet. "Det känns som ett livslångt straff" sa A till mig idag. Därför känns det så skönt att Roy Cederbäck, kristdemokraternas oppositionslandstingsråd i Västmanland får sin motion antagen på rikstinget i helgen som handlar just om att den här gruppen som får sjukersättning och fått det innan 2003, ska få möjlighet att komma tillbaka till sysselsättning utifrån sina egna möjligheter och slippa vara förvisade från samhällsgemenskapen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar