Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

tisdag 11 juni 2013

Vi är en del av något större

Min kollega Eric Söderberg är publicerad i VLT idag och jag vill dela med mig av hans artikel.


Vi är en del av något större

Relaterat

Konsultföretaget Kairos Future har kommit fram till att många ungdomar anser att individualismen gått för långt. Ungdomar vill i stället satsa på gemensamma och långsiktiga mål för samhällets bästa i stället för individanpassade lösningar.
Kristdemokraterna har personalismen inskrivet i sin ideologi. Personalismen handlar om att alla människor är unika men att vi inte klarar oss själva.
Människor behöver en gemenskap för att utvecklas. Varje person är född in i ett sammanhang av andra personer med ett ömsesidigt beroende. Människor har både kroppsliga och själsliga behov.
De ekonomiska systemen bygger i dag på individualism och nyttomaximering. Det finns en inbyggd filosofi i ekonomin att om människan enbart tänker på sig själv så gynnas alla andra också.
Principen fungerar när vi ska fördela välfärd, men den löser inte de stora globala problemen. Det kan däremot personalismen göra. Människor måste arbeta för det gemensammas bästa samtidigt som de utvecklar sig själva.
Jag blir glad när jag läste om Kairos Futures rapport om ungdomars syn på tillvaron. Vi behöver människor som utvecklar sig själva men samtidigt arbetar för samhällets bästa.
Människor måste fatta beslut som både gynnar dem själva men även det övriga samhället och framtida generationer. Min förhoppning är att personalismen kommer att utgöra grunden för framtidens ekonomiska system.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar