Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

tisdag 19 februari 2013

Inspirerande möte

Mötte David Sundén, direktor på Stadsmissionen i Västerås. Alltid givande diskussioner när vi träffas.




Jag hade önskat att träffa honom med anledning av att vi imorgon har upptaktsmöte kring Ideburet utvecklingscentrum. Min önskan var att i förväg förhöra mig lite kring hans tankar kring vad ett sådant centrum ska innehålla och ha för betydelse för utvecklingen av den ideburna sektorn i Västerås David har alltid konkreta idéer och tankar och jag sätter stort värde på detta.

I mina många möten med aktörer inom föreningslivet, såväl som sociala företag pekas ofta dessa brister ut och det och det gör att jag engagerar mig i utvecklingen för den ideburna sektorn i vår stad och län.
Att Västerås stads kontakter med det civila samhället kan präglas av en brist på samordning mellan förvaltningarna. 

Det innebär att det är svårt för kommunledningen att överblicka situationen och identifiera problemområden som behöver åtgärdas. 

bristen på samordning har gjort det svårt för föreningarna och aktörer inom den sociala ekonomin att finna rätt ingångar i kommunen.

Aktörerna har svårt att hitta rätt kontakter och rätt typ av stöd för sina behov. 

 Föreninglivet efterfrågar ofta en bättre och tydligare relation mellan kommun och föreningarna.

Människor vill engagera sig mer för sina medmänniskor.


Nu blev diskussionen mera inriktad på ledarskap och verksamhetsutveckling och som alltid när jag träffat David,så blir jag på sådant gott humör och tänker att nog finns det hopp om världen alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar