Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

onsdag 21 augusti 2013

Äventyra inte regionbildning

I lördags kväll hamnade jag på jourvårdcentralen då min tumme svullnade upp till nästan det dubbla. Läkaren misstänker en spricka. Jag misstänker en sträckning, men i vilket fall så är jag väldigt betjänt av min högerhand - har jag upptäckt.
I måndags var en politiskt turbulent dag, då Folkpartiet i landstinget Västmanland meddelar att man lämnar allianssamarbetet med omedelbar verkan. Man till och med flyttar ut från allianskorridoren (iallafall utanför glasdörrarna). Detta säger väl initierade källor. Pressmeddelanden går ut och debatt i radio mellan Moderaternas gruppledare samt Folkpartiets gruppledare och en del hårda ord sägs.
Droppen för Folkpartiet påstås vara Moderaternas skrivning gällande förslaget om att bilda regionkommun. I en skrivelse som kommer att läggas fram idag på kommunstyrelsen i Västerås och som läggs i samtliga kommuner (där man inte redan fattat beslut) och i landstinget skriver Moderaterna om sin utgångspunkt vad gäller regionbildning och vilka kompetensområden för regional utveckling som de ser av stor strategisk betydelse; Traikfrågorna/infrastruktur, EU/strukturfondsfrågor samt näringslivsfrågor.
Jag tror att vi alla reagerade på att Moderaterna i det här läget väljer att ställa ett ultimatum att de bara kommer stödja bildandet av region Västmanland om det skapas ett näringslivsbolag som är delägare av Landstinget och VKL. Jag kan hålla med Folkpartiets gruppledare att HUR organisationen för regionen ska se ut är ju en senare fråga, men deras reaktion är ju inte särskilt konstruktiv...Vi ska hålla en diskussion om strukturen för organisationen framåt och vi måste vara lösingsorienterade. Dessutom så förändrar ju inte Moderaternas utspel någonting i sak. Ansökan går ju igenom och förhoppningsvis är departementet tillräckligt kloka att se att deras yrkanden är rent organisatoriska.
För Västmanland , generellt, är de regionala utvecklingsfrågorna klart eftersatta. Länsstyrelsen och VKL gör förvisso ett bra jobb i många stycken, men rent politiskt är landstingspolitikerna främst intresserade av sjukvårdsfrågor och lokala företrädare oftast alldeles för lokala. Det är bara att lyssna till debatterna i länets fullmäktigen. Tyvärr tror jag, att i de flesta partier, är de regionala utvecklingsfrågorna inget som hålls högt på agendan. Det är lokalpolitiken som är viktigast, sedan sjukvårdspolitiken.
Om ansökan att bilda regionkommun går igenom (som jag så innerligt hoppas), så ställer det stora krav på vår nomineringskommittee att till landstingslistorna plocka fram kandidater som har ett tydlig regionalpolitisk profil. Det är spännande tider framöver.

I måndags var det först riktiga dagen då alla i allianskorridoren var tillbaka och därför hade vi avsatt hela dagen för strategisamtal. Det ligger några tunga uppgifter framför oss framöver, där investeringsbudgeten är nog den som kommer stjäla mest tid.
Kaffe håller humöret på topp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar