Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

torsdag 3 oktober 2013

Beslut om att bygga bort barriärer

Under kvällens kommunfullmäktige är det framförallt fokus på den fördjupade översiktsplaneringen för en helt ny stadsdel, som går under projektnamnet 3B, och där det dessutom ingår ett nytt resecentrum. Namnet 3B betyder "Bygga bort barriärer" och syftar till att överbrygga barriären mellan stadens norra och södra delar, där framförallt järnvägens spår ligger som ett hinder.


Det har varit en spännande process att ta fram det här underlaget som vi idag tar ställning till.

Kristdemokraterna i Västerås har genomgående varit positiva till utvecklingen av det här området, men under processen lyft fram viktiga aspekter, såsom vikten av att bygga en stadsdel för människors behov såsom bland annat, gemenskap, behov av estetisk harmonisk miljö, gröna ytor för lek och samvaro. Vi har också lyft fram vårt önskemål att bygga på Västerås industrihistoriska arv genom att nyttja samma typ av arkitektur och kvartersstruktur som vi har i Kopparlunden och där vi blandar olika verksamheter som boende, skolor, handel, annan affärsverksamhet och naturligtvis lokaler för föreningar.

Diskussionen ikväll handlar väldigt mycket om en liten vägsnutt på Kungsängsgatan. Det är förvisso mer en detaljplanefråga, men det är ändå viktigt att poängtera att den föreslagna vägknixen kommer tyvärr att innebära att vi etablerar en ytterligare barriär för framkomlighet mellan den östra och den västra delen av staden. Idag i VLT fick vi från räddningstjänsten bekräftat betydelsen av en rak vägsträckning längs Kungsängsgatan.

Vi har fram till idag inte uttalat vår ställning vad gäller huruvida passagen från norra till södra stadsdelarna. Idag har vi deklarerat att vi ställer oss bakom en öppen plats under spåren, men att det är viktigt att passagen ska vara ljus och trygg dygnet runt.

Under remisstiden har det framkommit en rad synpunkter och jag personligen tycker om Markus Anderssons förslag med förhöjt torg som skapas över spåren och bussterminalen. Ett väl genomarbetat förslag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar