Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

onsdag 23 oktober 2013

Frukostträff med alliansens partisekreterare

På Öhrmans café i centrala Västerås samlades idag partifolk från de fyra Allianspartierna för att lyssna på partisekreterarna från Kristdemokraterna, Centerpartiet, Moderaterna och Folkpartiet.


Hela caféet var fullsatt med entusiastiska politiker och medlemmar, när vi fick lyssna till information om vad alliansregeringen gör och kommer göra. Det var engagerade och taggade partisekreterare som spred sin entusiasm till oss övriga. Bra start på dagen! Kent Persson från (M) strödde beröm över Kristdemokraterna för att bland annat banat väg för att halvera vårdköerna inom svensk sjukvård och för att alltid stå upp för välfärdsfrågorna inom alliansen.
Magnus Agestav, Lisa Gustafsson och Fredrik lyssnade till Acko


Vi fortsatte på studiebesök på Arosdöttrarna för att prata om SFI- undervisning och möjligheterna för civilsamhället att ta en allt aktivare roll i arbetet med integrationen.


torsdag 10 oktober 2013

Från Kulturkonferens till Nobelpris

Ännu en fullspäckad vecka.

Här kommer en veckorapport:

Måndag: Kulturkonferens på Kulturhuset i Stockholm. Temat för diskussionen var "Ett politiskt samtal om finansiering och en armslängd avstånd". Det blev två omgångar av den paneldiskussionen och det var en spännande diskussion om konstnärens Grayson Perrys spaning om att "Demokratin har dålig smak" och varför den nutida konsten har så svårt att få tillträde till de etablerade kulturscenerna.
Dilemmat som den provokativa debattboken "Der Kulturinfarkt" lyfter, behovet av att istället för att skära i anslagen med osthyvel, snarare ta till tårtspaden och lägga ner museum, operahus och andra kulturinstitutioner och sprida anslagen. Detta med hänvisningen om att det finns för mycket av samma, och överallt ser det likadant ut.

Tisdag: en helspäckad dag som började med företagarfrukost och avslutades med en helkväll med genomläsning av handlingar. Som tidigare bloggat vet ni att jag var skuggad under dagen av Monna och Ana.

Onsdag: Började med branschträff med vård- och omsorgsföretagare i Västerås, sedan en språngmarsch till arbetsutskott med nämnden för funktionshindrade, snabblunch innan kommunstyrelse. Efter klockan 17 blev jag hämtad vid Stadshuset av Elisabeth Wäneskog och vi åkte gemensamt ut till Westerqvarn i Kolbäck för nomineringsstämma och fastställande av riksdagslistan. Ebba Busch-Thor höll ett väldigt bra och innehållsrikt tal till oss ombud och övriga medlemmar som samlats för kvällen. Med få justeringar tog vi riksdagslistan med Monna Ridderström i toppen. Roligt!!! Det blev sent men det var det värt.



Torsdag: Planerings- och avstämningsmöte på kansliet hela förmiddagen. Åkte sedan till Stadsbiblioteket för att vara med vid tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur. Blev intervjuad och fotograferad av VLT. Tog mig hem och fick inse att förkylningen tagit mig ur spel. Fick avboka kvällens aktiviteter för att sova...







tisdag 8 oktober 2013

Dagar som ger mer än de tar

Vilken rolig och intressant dag! Det var roligt att ha sällskap och jag tror att vi allihop hade utbyte av dagen.
Efter morgonens företagarfrukost, gav vi oss av till Draothea, som är en daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Vi fick var med på repetitionerna av "Wanted" - en riktig pangglad westernhistoria. Vi applåderade länge efter sista scenen och vissa av oss hade nog gråtit en skvätt efter en känslosam dans!!! Här är hela gänget samlade på bild. Stort tack också till alla för ett bra samtal efteråt.

Efter en snabblunch var det dags för seminarium på Coompanion om social innovation. Gordon Hahn från Serus var intensiv att lyssna till, men mycket givande. Hann tänka att jag är oerhört spänd på att få vara en del av den här förvandlingen av vårt samhälle - vara en del av ett medskapande samhälle.




Är skuggad idag

Idag har jag en skugga bredvid mig hela dagen. Monna Ridderström, som är föreslagen etta på riksdagslistan följer med mig idag och vill veta hur det är att vara oppositionsråd i Västerås. Har planerat en diger dag, så att hon får en känsla för vad det innebär att vara heltidspolitiker.

Denna arla morgon börjar vi med företagarfrukost på Gate 25. Det är fullsatt idag och jag hamnade bredvid Ann Lystedt och vi startade naturligtvis prata om kreativa näringar. Passar ju särskilt bra då Musik i fokus Janke Jönsson inledde med bra musik!


torsdag 3 oktober 2013

Beslut om att bygga bort barriärer

Under kvällens kommunfullmäktige är det framförallt fokus på den fördjupade översiktsplaneringen för en helt ny stadsdel, som går under projektnamnet 3B, och där det dessutom ingår ett nytt resecentrum. Namnet 3B betyder "Bygga bort barriärer" och syftar till att överbrygga barriären mellan stadens norra och södra delar, där framförallt järnvägens spår ligger som ett hinder.


Det har varit en spännande process att ta fram det här underlaget som vi idag tar ställning till.

Kristdemokraterna i Västerås har genomgående varit positiva till utvecklingen av det här området, men under processen lyft fram viktiga aspekter, såsom vikten av att bygga en stadsdel för människors behov såsom bland annat, gemenskap, behov av estetisk harmonisk miljö, gröna ytor för lek och samvaro. Vi har också lyft fram vårt önskemål att bygga på Västerås industrihistoriska arv genom att nyttja samma typ av arkitektur och kvartersstruktur som vi har i Kopparlunden och där vi blandar olika verksamheter som boende, skolor, handel, annan affärsverksamhet och naturligtvis lokaler för föreningar.

Diskussionen ikväll handlar väldigt mycket om en liten vägsnutt på Kungsängsgatan. Det är förvisso mer en detaljplanefråga, men det är ändå viktigt att poängtera att den föreslagna vägknixen kommer tyvärr att innebära att vi etablerar en ytterligare barriär för framkomlighet mellan den östra och den västra delen av staden. Idag i VLT fick vi från räddningstjänsten bekräftat betydelsen av en rak vägsträckning längs Kungsängsgatan.

Vi har fram till idag inte uttalat vår ställning vad gäller huruvida passagen från norra till södra stadsdelarna. Idag har vi deklarerat att vi ställer oss bakom en öppen plats under spåren, men att det är viktigt att passagen ska vara ljus och trygg dygnet runt.

Under remisstiden har det framkommit en rad synpunkter och jag personligen tycker om Markus Anderssons förslag med förhöjt torg som skapas över spåren och bussterminalen. Ett väl genomarbetat förslag.



fredag 27 september 2013

Mitt anförande gällande motionen om utanförskap


Det är glädjande att partistyrelsen ser samma sak som vi i Västmanland har uppmärksammat. 
Kristdemokraternas devis om att alla ska kunna jobba 100% av sin egen förmåga är en oerhörd viktig markering från vårt parti och det kräver att vi ibland behöver justera rådande lagstiftning och praxis.
Inom Alliansen har vi gjort ett stort nummer av att det inte längre förtidspensioneras på löpande band utan nu är det omprövning som gäller och det är bra!
Det är ingen stor grupp som förtidspensionerats före 2003, men det är viktigt att denna grupps problem uppmärksammas.
Orsaken till den här  motionen är Anders, en människa av kött och blod som i sina unga år förtidspensionerades och senare diagnosticerades med Aspbergers. Efter 20 år är resultatet ensamhet, socialt utanförskap och långa tråkiga dagar.
När försök har gjorts för att komma tillbaka till arbetsmarknaden upptäckte vår vän, att han inte tillhör någon prioriterad grupp, och Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen hänvisade till varandra eftersom hans pensionering inte var omprövningsbar.

I måndags träffade jag Anders och han berättade då om sin vardag;
Jag vaknar klockan 8
Jag bor i en kommun med 140 000 invånare men har inga vänner
Jag har en garantipension på 8900 kronor minus skatt
Jag har gjort allt som är gratis i staden- flera gånger om
Vad ska jag göra nu i 16 timmar
Jag känner mig inte saknad och heller inte behövd
Är det här ett värdigt liv?

Det är glädjande att Kristdemokraterna tar ett viktigt steg och tar den lilla obekväma människan på allvar
 
Naturligtvis vill Kristdemokraterna i Västmanland yrka bifall till den här motionen 

Social Impact Bonds

Ett av avsnitten i barn- och ungdomspropositionen rör Social Impact Bonds som jag faktiskt inte kände till innan jag läste det i propositionen. Vill tipsa om en artikel i Harvad Magazine som beskriver modellen. Jag tycker det är en otroligt spännande modell, som jag kommer förkovra mig mer om.
Läs hela artikeln HÄR
Här nedan är ett citat som jag tycker är en utveckling helt i min smak.
It is too soon to say if social impact bonds will fundamentally change how social services are funded and implemented in the United States. But Liebman sees hope in the way the projects bring public and private actors together on a long-term basis to tackle some of society’s toughest problems. “The key,” he says, “is that all the partners are on the hook for developing better outcomes.”