Grattis till Örnsköldsvik som kan få sommarlovsentreprenörer. Iallafall om oppositionen får igenom sitt förslag. Soledad Henriquez från Kristdemokraterna har varit, om jag förstått det rätt, drivande att få igenom förslaget. Härligt och helt rätt uttryckt i artikeln om att satsningar för att få bukt med ungdomsarbetslösheten inte bara kan begränsas till det kommunala.Kristdemokraterna lovar att det här blir absolut verklighet om de får majoriteten efter nästa val. Ja men då håller vi tummarna!!
I Västerås gör vi också en storsatsning på Sommarlovsentreprenörerna genom att fördubbla antalet platser, från 50 till 100.
Tänk om jag hade anat det här den där majdagen 2009, när jag skrev motionen. Det är roligt att så många hör av sig och vill ta del av grundinitiativet om Sommarlovsentreprenörerna i era kommuner.
Maria Lindelöf
Maria Lindelöf
fredag 31 maj 2013
Volymen uthyrda hjälpmedel ökar kontinuerligt
Denna morgon, på Gemensamma nämnden har vi fått ta del av Hjälpmedelscentrums delårsrapport. Det är alltid en rolig läsning/genomgång att se hur effektivt Hjälpmedelscentrum arbetar. Tillgången till hjälpmedel och bostadsanpassningar ( både individuella och generella) är enormt viktig förutsättning för individer som har olika typer av funktionsnedsättningar för att kunna leva ett värdigt liv.
Sammanfattning av viktiga händelser i delårsrapporten från Hjälpmedelscentrum i Västmanland.
Lägre hyra på hjälpmedel
Hjälpmedelscentrum har sänkt hyran på hyreshjälpmedel genom en 1 % nominell hyressänkning.
Lägre försäljningspris
Priset sänktes också på försäljningshjälpmedel med inköpskostnad
Ökad volym hjälpmedel
Antalet beställningar har ökat med 5,7 %. Antalet uthyrda hjälpmedel har ökat med 3,6 %, jmf med samma period 2012.
Sedan februari har Hjälpmedelscentrum hand om besiktningar och service av personlyftar och andra hjälpmedel inom Västmanlands sjukhus. Extraresurser sattes därför in för att åtgärda de mest akuta behoven.
Hjälpmedelscentrums kunder har uttryckt behov av att snabbt kunna skriva ut ofta svårt sjuka patienter från länets sjukhus och att en leverans per vecka till alla orter i länet inte tillgodoser behovet. Med anledning av detta utökade i mars Hjälpmedelscentrum möjligheterna till extraleveranser.
Antal besökare till utställning har ökat. Ca 75 % av besökarna får generella råd.
Minskad väntetid för elrullstol.
Det kontinuerligt ökade antalet beställningar och returer medför krav på snabbt in och utflöde av hjälpmedel och krav på Hjälpmedelscentrums organisation.
Kostnaden (100 000 kr) som ökade säkerhetslager medfört ökar kostnadseffektiviteten. Målet att erbjuda korta väntetider för att patienten ska få sitt hjälpmedel snabbare är på väg att nås. Tillgängligheten ökar för patient med behov av hjälpmedelskonsulent och tekniker.
torsdag 30 maj 2013
En framtid för mötesindustrin i Västerås
Onsdag:
Stressig morgon för att hinna till branschmötet med mötesindustrin i Västerås. Temat var mötesindustrin som katalysator för vision 2026 för Västerås stad. Det kändes onekligen som en delseger att höra stadsdirektören Bo Dahlöf inleda med att erkänna att besöksnäringen är allt viktigare och att den har en stor potential för Västerås och Västmanland.
Huvudtalare var Björn Mashur, som prisats för att han har arbetat aktivt för att få upp omvärldens ögon för vinsterna i mötesindustrin. Han har varit med i många år och utvecklat mötesindustrin i Sverige.
Björns budskap var att uppgradera Västerås convention bureau från den traditionella säljorganisationen till en katalysator för att nå visionen för Västerås, genom att bidra till att stärka tillväxten, Bidra till att stärka varumärket för staden och att använda möten som ett strategisk verktyg för att nå de regionala och lokala målen; attrahera kapital, talang och innovation.
Hans råd till oss i Västerås var att göra en actionsplan på 1-5 år och inse att:
Stressig morgon för att hinna till branschmötet med mötesindustrin i Västerås. Temat var mötesindustrin som katalysator för vision 2026 för Västerås stad. Det kändes onekligen som en delseger att höra stadsdirektören Bo Dahlöf inleda med att erkänna att besöksnäringen är allt viktigare och att den har en stor potential för Västerås och Västmanland.
Huvudtalare var Björn Mashur, som prisats för att han har arbetat aktivt för att få upp omvärldens ögon för vinsterna i mötesindustrin. Han har varit med i många år och utvecklat mötesindustrin i Sverige.
Hans råd till oss i Västerås var att göra en actionsplan på 1-5 år och inse att:
1 det går inte fort . Det handlar om att bygga en kultur/industri
2.gör rätt från början. Resultatet syns om 5-7 år
3. Arbeta fram en väl förankrad affärsplan som anknyter till nationell standard. Uppfinn inte hjulet själva.
4. Utbilda er själv? Mötesindustriveckan, Imex, eibtm
5. Ta beslut om en kommunal och regional mötesstrategi.
6. Finansiera långsiktigt. Kommun och region finansiera bottenbehovet. Den grundläggande infrastrukturen bör bekostas av det offentliga.
Ja ni kan ju förstå att den förmiddagen inte gick av för hackor!
Tisdag= Teater och retorik
Maken till vad tiden rinner iväg. Här kommer en uppdatering om tisdagens begivenheter.
Tisdag:
Teaterstyrelse. Genomgång av verksamheten för hösten och 2014. Det är ett strålande utbud vi kan se fram emot i höst. Fröken Julie, Cirkus Cirkör, Den goda människan i Sezuan, Jespers drama, Kung Markatta (nypremiär), teatersport, spökvandringar för barn, Cecila sneglar på Strindberg osv...
Jag är verkligen imponerad av vad teatern och teaterchef Kajsa Giertz har lyckats åstadkomma, riktigt imponerad. Vi fick också lära känna den nya marknadsansvariga som presenterade kommunikationsplanen.
Den stora diskussionen på styrelsemötet kom att handla om huvudmännens vilja att detaljstyra verksamheten genom den så kallade överenskommelsen, som in i minsta detalj beskriver vad verksamheten ska ägna sig åt. Nu är visserligen teatern ett kommunalförbund i konstruktionen, men jag anser att det rimliga vore att huvudmännen i sitt ägardirektiven talar om vad teatern ska ägna sig åt i stora drag. Styrelsens uppdrag blir således att presentera en verksamhetsplan som beskriver hur man tänkt sig att uppfylla sitt uppdrag och återkoppla den planen till huvudmännen.
Ordningen som är nu är att överenskommelsen är ett detaljdokument som mer liknar en lång önskelista och i praktiken fråntar styrelsens existensberättigande. Visst vi kan väl träffas ett par gånger per år och ta beslut om delårsrapporter och informeras om löpande verksamhet, men det är verkligen inte en gynnsam lösning för teatern i det långa loppet.
På kvällen var det retorikutbildning för de fyra samarbetspartierna i alliansen. Riktigt bra kväll, med många glada skratt och en del insikter - iallafall för egen del.
Tisdag:
Teaterstyrelse. Genomgång av verksamheten för hösten och 2014. Det är ett strålande utbud vi kan se fram emot i höst. Fröken Julie, Cirkus Cirkör, Den goda människan i Sezuan, Jespers drama, Kung Markatta (nypremiär), teatersport, spökvandringar för barn, Cecila sneglar på Strindberg osv...
Jag är verkligen imponerad av vad teatern och teaterchef Kajsa Giertz har lyckats åstadkomma, riktigt imponerad. Vi fick också lära känna den nya marknadsansvariga som presenterade kommunikationsplanen.
Den stora diskussionen på styrelsemötet kom att handla om huvudmännens vilja att detaljstyra verksamheten genom den så kallade överenskommelsen, som in i minsta detalj beskriver vad verksamheten ska ägna sig åt. Nu är visserligen teatern ett kommunalförbund i konstruktionen, men jag anser att det rimliga vore att huvudmännen i sitt ägardirektiven talar om vad teatern ska ägna sig åt i stora drag. Styrelsens uppdrag blir således att presentera en verksamhetsplan som beskriver hur man tänkt sig att uppfylla sitt uppdrag och återkoppla den planen till huvudmännen.
Ordningen som är nu är att överenskommelsen är ett detaljdokument som mer liknar en lång önskelista och i praktiken fråntar styrelsens existensberättigande. Visst vi kan väl träffas ett par gånger per år och ta beslut om delårsrapporter och informeras om löpande verksamhet, men det är verkligen inte en gynnsam lösning för teatern i det långa loppet.
På kvällen var det retorikutbildning för de fyra samarbetspartierna i alliansen. Riktigt bra kväll, med många glada skratt och en del insikter - iallafall för egen del.
måndag 27 maj 2013
Flygande start på måndagen
Först fick vi besök av Västra Aros Dance Team och Henrik Anvemyr, som nyligen arrangerat SM i Discodans i Västerås.
Ca 3-4000 besökare och ca 1 415 tävlande barn och ungdomar. Anledningen till besöket var Västeråsalliansens initiativ om Cup- stöd. Diskussionen handlade om
Ca 3-4000 besökare och ca 1 415 tävlande barn och ungdomar. Anledningen till besöket var Västeråsalliansens initiativ om Cup- stöd. Diskussionen handlade om
Hyran på hallar
Transporter med bussar
Inkvarteringar
Skyltarna vid E18
Överlag är man nöjd med bemötandet från Västerås stad, men att staden och föreningarna kan samarbeta bättre för att ge våra besökare en riktig upplevelse av staden samt att kunna marknadsföra effektivare.
Efter en kort diskussion om investeringsbudget, fortsatte diskussionen om Västerås flygplats. Vi fick besök av Eva Wetterstrand som drog sammanställningen av SWOT- analysen som gjordes i samband med Västeråsalliansens seminarium om flygplatsen, som hölls tidigare i våras. Vi hade mycket bra diskussioner och ett av Västerås stads utvecklingsområden rörde besöksnäringen och inkommande turism. Det var en väldigt kreativ diskussion som följde, som troligtvis leder till ett initiativ inom kort. Mycket av det som sades tar jag också med mig till VKL's styrgrupp för besöksnäringen.
söndag 26 maj 2013
En skön söndag
Långfrukost i solen.
Har delat flygblad denna söndag. Ensam från KD, men tog med mig barnen, så vårt uppdrag gick snabbt!
Sen åkte vi hem till mor, sa grattis och överlämnade gåva.
Nu vankas middag med vänner!
En skön söndag!
Har delat flygblad denna söndag. Ensam från KD, men tog med mig barnen, så vårt uppdrag gick snabbt!
Sen åkte vi hem till mor, sa grattis och överlämnade gåva.
Nu vankas middag med vänner!
En skön söndag!
fredag 24 maj 2013
Ge barnen musikens kraft
El Sistema är en kör- och orkesterskola som ursprungligen kommer från Venezuela. Visionen är att genom musik medverka till att utveckla och skapa en positiv social förändring i barns liv.
Göteborg var den första kommunen som tog idéen till Sverige och sedan dess har en rad kommuner tagit efter. Modellen med El Sistema är att genom musiken bidra till social utveckling och mänsklig gemenskap, att genom musiken förebygga utanförskap, fattigdom och missbruk genom klassisk musik. Att barn från marginaliserade områden får chans att spela ett instrument och ingå i en orkester eller sjunga i kör ger dem ett viktigt sammanhang där de kan utvecklas socialt och som människor. Eleverna spenderar mycket tid tillsammans och deras familjer ska känna delaktighet.
35 års erfarenhet från Venezuela har tydligt visat att även om barnen från El Sistema inte blir yrkesmusiker, får de bättre betyg och stannar längre i skolan. Många fortsätter att studera på universitet och högskolor.
Musik i skolan varken kan eller bör ha som huvudsyfte att förbättra inlärningsförmåga eller betyg. Samtidigt behöver vi vara innovativa med metoderna för att ge våra barn möjligheten till bra uppväxtvillkor. Om resultaten visar att barnen som genom att få tillgång till musiken som ett medel för att uttrycka sig med, mår bättre och presterar bättre och därigenom får grunderna till ett bättre liv, kan det ju vara värt att pröva. Därför föreslår Kristdemokraterna nu att Västerås stad bör utreda intresset och förutsättningarna för att införa El Sistema i Västerås. För Västerås ska bli Sveriges bästa stad att växa upp i.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)