Maria Lindelöf

Maria Lindelöf
Maria Lindelöf

torsdag 28 februari 2013

Fullspäckad dag tre

När vi besökte LaGuardia High School for Music, Arts and Performance, fick vi uppleva en 70- mannakör av 14-åringar som jag aldrig upplevt en kör någonsin tidigare!  Vi fick se balettklasser, modern dans, grafik, måleri, skulptur och teater. Tyvärr hann vi inte möta ungdomarna i symfoniorkestern.
Jag tog inga bilder på LG.

Vi åkte sedan över Manhattan Bridge till Brooklyn, där vi mötte upp med borgmästaren Marty Markowitz. Det blev ett spännande samtal om politiken i det dynamiska Brooklyn.
Vad gjorde Brooklyn till vad det är idag?
Markovitz svarar: governement didn't stand in the way.
Kreativa klassen kom och ville etablera sig här.
Vi underlättade bara för dem att komma hit, bo och arbeta.


Efter mötet med denna oerhört dynamiska man var det dax att besöka Lisa Kim, Cultural Affairs Director på fastighetsbolaget Two Trees, som har konkret bidragit till att utveckla området i Brooklyn som numera kallas DUMBO. Jag har så mycket anteckningar och idéer med mig i bagaget hem. Men än är det ett antal dagar kvar. Så glad att jag får uppleva detta!


onsdag 27 februari 2013

Berörd, rörd och upprörd

Det enklaste sättet att beskriva denna dag i New York är BERÖRD.

Vi har varit på besök från 9.00 imorse och alldeles nyss kl. 22.00 kom jag tillbaka till hotellet.

Fyra bilder får representera dagen.


tisdag 26 februari 2013

New York

På grund av strul med internetuppkopplingen har jag inte kunnat hålla bloggen uppdaterad sedan jag åkte i söndags. Här kommer ett snabbt referat av två dagar.
24 februari
Resan gick utmärkt. Köper en bok och läser ut den på flyget. Blir upphämtad vid flyget och guiden Douglas  visar oss till hotellet som ligger i Midtown. Bra läge.
Trött och struntar i att följa med på restaurangen, sover istället. Klok val! Är piggast av alla på måndagen.
25 februari
Har sovit 11 timmar. Tränar på morgonen.
Rundtur med svart limousinbuss, besöker först High Line.
Äter på peruanskt restaurang.
Studiebesök på SIBL- Science, business and industry bibliotek-Researchbibliotek och jobbsökarcenter. Företagarcentrum. NYC Small business Center.
Målet är just nu att attrahera fler immigranter
Biblioteket utvecklas mer till mötesplatser. 
Kvällen avslutas på Red Roaster i Harlem. Bryter upp först av alla, tar taxi tillbaka till hotellet och somnar ovaggad



fredag 22 februari 2013

Favoritkeps

Det var alldeles för länge sen, men ikväll blev det AW med tjejvännerna.

Victoria tog bilden som blev otroligt bra tycker jag!

Civila samhället en oerhört viktig aktör


Bilden lånad från Görans egen twitter.


Saxar från Göran Hägglunds eget nyhetsbrev, för att det är så bra sagt!

"Igår presenterade Framtidskommissionen en rapport om framtida utmaningar för sammanhållning och rättvisa. Rapporten visar på många saker. Till exempel att inkomstskillnaderna i Sverige är små i ett internationellt perspektiv, att andelen barn som lever i ekonomisk utsatthet har minskat betydligt sedan slutet av 90-talet, att toleransen för invandring ökar och att det finns en stark känsla för det allmänna och insikten att vi har såväl medborgerliga rättigheter som plikter.


Rapporten visar också på några utmaningar av vilka den största är att det finns allt färre sammanhang där vi möts på lika villkor. Vi bor alltmer segregerat, arbetar tillsammans och umgås med dem som är oss lika. Vi möts sällan över generationsgränserna annat än i familjen. I detta finns en risk att vi utvecklar olika bilder av samhället och får allt svårare att enas kring gemensamma lösningar.


Om detta handlade också det panelsamtal som jag medverkade i efter lanseringen av rapporten. Det jag ville lyfta fram i mina inlägg handlade om att vi som politiker kan göra mycket åt utmaningarna jag listade ovan, men inte allt. Här är det civila samhället en oerhört viktig aktör, inte minst när det handlar om att föra människor med olika bakgrund närmare varandra. Men till syvende och sist är det upp till dig och mig att skapa samhällsgemenskap. Det är vi som bestämmer vilket samhälle vi vill leva i och vi har alla ett ansvar för att med gemensamma krafter se till att vi når dit. "
Göran Hägglund

Kallelse till KPU

Hade planerat en ledig fredag, men kom på en rad saker jag inte hunnit göra den här veckan. Därför är jag nu i Stadshuset och betar av.

Skickar kallelse till förtroendemannagruppen (KPU står för kommunpolitiskt utskott) för gruppmötet innan kommunfullmäktige den 7 mars.