Fick förfrågan om att svara på tre frågor på tidningen Kristdemokratens baksida. "Panelen" svarar kort på tre aktuella frågor. "Panelen" består av veckovis, utvalda kristdemokrater från landets olika hörn.
En av frågorna var följande:
Just nu är trenden att fler gifter sig och färre par separerar, både de som är gifta och de som lever som sambo, vad tror du att det beror på?
Eftersom jag hade bokklubb igår kväll, så ställde jag frågan till mina fem bokkompisar och fick nog inte riktigt det romantiska svar jag hade hoppats på. Istället var det mer åt det här hållet.
I dessa ekonomiskt och fredsmässigt osäkra tider är det säkrare att vara gift. Ett hushåll med två inkomster kan klara av räntehöjningar, drifthöjningar eller eventuell arbetslöshet. Ytterligare en anledning kan vara att den generation som nu är giftassugna har som barn upplevt sina föräldrars uppslitande skilsmässor och tänker därför nogsamt igenom sitt beslut innan man gifter sig. Och därigenom tar också större ansvar för sin relation. En tredje anledning kan vara att vi de senaste åren fått se de norska, danska, svenska och brittiska kronprinsparen gifta sig och att dessa äktenskap håller och att de verkar må gott med varandra. Sommarens vigsel mellan prinsessan Madeleine och Chris O'Neil kan också påverka förälskade par att göra slag i saken.
Som ni förstår så var det en väldigt engagerad bokklubb som kom med förslag. De har med största sannolikhet rätt i sina spekulationer. Hursomhelst så blev det korta svaret till tidningen följande:
"En förklaring skulle kunna vara att den generation som nu gifter sig har som barn upplevt föräldrarnas skilsmässa som barn. Den erfarenheten kan borga för ett mer genomtänkt beslut innan eget giftermål och att man anstränger sig mer för att vårda sin relation. När man gifter sig får man lov att ta ställning och tar man då beslutet att gifta sig så har man investerat mycket i sin relation. Eller så är folk mera kära idag!"
Jag var liksom tvungen att avsluta med romantik. Annars skulle svaret vara hopplöst torrt...
Den här fredagen ska jag läsa kommunstyrelsehandlingar, träffa Citysamverkans VD och glänsa i min nya, inte svarta klänning...Fredagsmys!
Maria Lindelöf
Maria Lindelöf
fredag 16 augusti 2013
torsdag 15 augusti 2013
FightingForce blev årets sommarlovsentreprenör i Västerås
Med dagens inlägg vill jag skicka ett varmt tack till landstinget Västmanland som i all sin vishet har kiropraktorer och naprapater med landstingsavtal, så jag får gå remissfritt och att det kostar som ett vanligt läkarbesök. Är nu i betydligt bättre skick i min rygg än jag var imorse. Tack!
Idag har det varit avslutning med Västerås sommarlovsentreprenörer. Under förmiddagen har företagen presenterat sig själv och sina företag och strax innan lunch var det stora prisutdelningen.
Följande företag vann pris
Årets entreprenöriellt förhållningssätt : Ansiktsmålning Essmat Oday
Årets innovation: Matematikspelet Aboud Habib
Årets sommarlovsentreprenör: Ina Svedberg med företaget Fightingforce
Här kommer bilder på årets pristagare
onsdag 14 augusti 2013
Landshövdingen korar 2013 års Sommarlovsentreprenör i Västerås
Sommarlovsentreprenörerna startade 2010 efter att min motion bifallits. Läs mer om SE här
Det är lika spännande varje år att få vara med vid presentationen och senare prisutdelningen. Jag är lika stolt över dessa ungdomar som om jag vore deras mamma. Kommer inte vara någon skillnad imorgon…
I projektet Sommarlovsentreprenör får 45 ungdomar i Västerås fått prova på att driva eget företag. Till sin hjälp har det fått handledning och ett startkapital på 2 000 kronor. Nu är projektet slut för i år och imorgon torsdag kommer landshövding Ingemar Skogö att utse Årets Sommarlovsentreprenör.
Sommarlovsentreprenör är en metod som används på flera ställen i landet och för Västerås är det fjärde året. Deltagarna har själva valt det de arbetat med i sitt företag. Syftet med projektet är att ge ungdomar möjlighet att prova på hur det är att driva ett eget företag och att vara entreprenör. Förhoppningsvis kan man därigenom väcka intresse för att starta eget företag i framtiden.
Imorgon den 15 augusti är dags för avslutning. Under avslutningsdagen kommer ungdomarna att redovisa sina erfarenheter som sommarlovsentreprenörer och därefter blir det prisutdelning.
Bäst att ta med näsduk…
Förra året var det David Kristersson med sitt företag Zenith Produktion som blev 2012 års Sommarlovsentreprenör i Västerås. David syns till vänster i bilden som jag lånade från länsstyrelsen i Västmanlands hemsida. Länk här
Det är lika spännande varje år att få vara med vid presentationen och senare prisutdelningen. Jag är lika stolt över dessa ungdomar som om jag vore deras mamma. Kommer inte vara någon skillnad imorgon…
I projektet Sommarlovsentreprenör får 45 ungdomar i Västerås fått prova på att driva eget företag. Till sin hjälp har det fått handledning och ett startkapital på 2 000 kronor. Nu är projektet slut för i år och imorgon torsdag kommer landshövding Ingemar Skogö att utse Årets Sommarlovsentreprenör.
Sommarlovsentreprenör är en metod som används på flera ställen i landet och för Västerås är det fjärde året. Deltagarna har själva valt det de arbetat med i sitt företag. Syftet med projektet är att ge ungdomar möjlighet att prova på hur det är att driva ett eget företag och att vara entreprenör. Förhoppningsvis kan man därigenom väcka intresse för att starta eget företag i framtiden.
Imorgon den 15 augusti är dags för avslutning. Under avslutningsdagen kommer ungdomarna att redovisa sina erfarenheter som sommarlovsentreprenörer och därefter blir det prisutdelning.
Bäst att ta med näsduk…
Förra året var det David Kristersson med sitt företag Zenith Produktion som blev 2012 års Sommarlovsentreprenör i Västerås. David syns till vänster i bilden som jag lånade från länsstyrelsen i Västmanlands hemsida. Länk här
Miljö och socialt entreprenörskap fick också pris förra året. Är lite skeptisk till motiveringen för det sista priset. Tycker inte socialt entreprenörskap ska handla om välgörenhet. Är man entreprenör ska man kunna tjäna pengar och göra gott för sin nästa.
Värsta vurpan
Inledde den här onsdagen med att vurpa med moppen på väg ner på stan. En stor gräsklipparmaskin körde in på cykelbanan och såg sig inte för. Jag hann inte bromsa utan var tvungen att ta en sväng förbi på gräsmattan för att förhindra krock. Tyvärr gled då moppen iväg med mig på och jag slog huvudet ordentligt i gräsmattan. Tack och lov för hjälm!! Även om det förvisso gjorde lite ont i huvudet, så blev jag nog mest rädd. Killarna som körde gräsklipparna blev nog lika rädda som jag. De hjälpte mig upp och bad om ursäkt.
Kallt var det i luften imorse och jag hade både långbyxor, höstkappan och handskar på mig. Tur det för annars hade jag skrapat upp benet också. Nu blev jeansen smutsiga, men det är en världslig sak.
Hur som haver så har jag haft arbetsutskott med nämnden denna morgon. Alltid en trevlig tillställning och vi har ett bra samarbetsklimat. Idag diskuterade vi basansvaret för vikarier inom personlig assistans samt uppsökarverksamheten. Det har även gjorts avtalsuppföljningar på en rad gruppbostäder, som alla överlag har en bra kvalitet och uppfyller nämndens kriterier. Vi diskuterade också kommunrevisionens rapporter om tillgängligheten och daglig verksamhet. Jag hade lite synpunkter på bland annat yttrandet gällande tillgänglighet, där jag ville lyfta fram Accesums tillgänglighetsinventringar i kommunen (som måste få fortsätta) samt att vi tecknat avtal med tillgänglighetsdatabasen.
Resten av dagen kommer jag detaljplanera alliansgruppens höst, men studiebesök och initiativ. Ska försöka knåpa ihop ett mail till gruppen med mina reflektioner utifrån dagens arbetsutskott.
Jag har bokat kiropraktorsbesök till imorgon - inte pg a vurpan utan för att det bara tog två dagar efter semestern så är ryggontet tillbaka.
Kallt var det i luften imorse och jag hade både långbyxor, höstkappan och handskar på mig. Tur det för annars hade jag skrapat upp benet också. Nu blev jeansen smutsiga, men det är en världslig sak.
Hur som haver så har jag haft arbetsutskott med nämnden denna morgon. Alltid en trevlig tillställning och vi har ett bra samarbetsklimat. Idag diskuterade vi basansvaret för vikarier inom personlig assistans samt uppsökarverksamheten. Det har även gjorts avtalsuppföljningar på en rad gruppbostäder, som alla överlag har en bra kvalitet och uppfyller nämndens kriterier. Vi diskuterade också kommunrevisionens rapporter om tillgängligheten och daglig verksamhet. Jag hade lite synpunkter på bland annat yttrandet gällande tillgänglighet, där jag ville lyfta fram Accesums tillgänglighetsinventringar i kommunen (som måste få fortsätta) samt att vi tecknat avtal med tillgänglighetsdatabasen.
Resten av dagen kommer jag detaljplanera alliansgruppens höst, men studiebesök och initiativ. Ska försöka knåpa ihop ett mail till gruppen med mina reflektioner utifrån dagens arbetsutskott.
Jag har bokat kiropraktorsbesök till imorgon - inte pg a vurpan utan för att det bara tog två dagar efter semestern så är ryggontet tillbaka.
Detta är hjälmen som räddade skallen min imorse!
Innan olyckan i höstsvart
tisdag 13 augusti 2013
Verkligen ingen skitfråga
Ser toaletten på din arbetsplats ut så här? Nej, skulle inte tro det. Inte heller skulle du acceptera om det verkligen såg ut så här. Men precis så här kan det se ut på våra barns arbetsplatser - i skolan.
Friends släpper nu sin rapport för 2013, som återigen visar att toaletter och omklädningsrum är de mest otrygga platserna i skolan. I nästa års budget för Västerås stad lyckades Kristdemokraterna i Västerås få igenom en satsning på barnens arbetsmiljö i skolan med 5 miljoner kronor. Den satsningen utvidgades i förhandlingen till 10 miljoner.
Läs hela rapporten här.
Det är ingen rolig läsning men gör det ändå, för det är en viktig läsning...
Friends släpper nu sin rapport för 2013, som återigen visar att toaletter och omklädningsrum är de mest otrygga platserna i skolan. I nästa års budget för Västerås stad lyckades Kristdemokraterna i Västerås få igenom en satsning på barnens arbetsmiljö i skolan med 5 miljoner kronor. Den satsningen utvidgades i förhandlingen till 10 miljoner.
Läs hela rapporten här.
Det är ingen rolig läsning men gör det ändå, för det är en viktig läsning...
Gillar ambitiösa och trevliga personer
Caroline Szyber är riksdagsledamot för Kristdemokraterna. Hon är en av mina politiska förebilder inom det här partiet. Påläst, ambitiös, driftig och trevlig. En ofantlig bra kombination! För några år sedan fick jag gå en ledarskapsutbildning och Caroline var där och berättade om sin politiska karriär. Något som fastnade hos mig var detta. Fritt citerat! "Våga kliva fram och visa ditt intresse. Visa att du är beredd att ta ansvar, våga kliva fram och berätta att du är villig att lära, våga kliva fram och berätta att du minsann vill." Ungefär så var iallafall andemeningen.
Därför glädjer det mig idag när jag slår upp tidningen och får se Monna som tydligt viljedeklarerar sig till riksdagen.
Monna var min kompanjon på kansliet i några år och tog sedan delvis över min roll som ombudsman efter valet 2010, när jag gick in som heltidspolitiker i Västerås.
Så heja Monna! Provvalet drar igång vilken dag som helst, så tajmingen på den artikeln var ju kanon:)
Därför glädjer det mig idag när jag slår upp tidningen och får se Monna som tydligt viljedeklarerar sig till riksdagen.
Monna var min kompanjon på kansliet i några år och tog sedan delvis över min roll som ombudsman efter valet 2010, när jag gick in som heltidspolitiker i Västerås.
Så heja Monna! Provvalet drar igång vilken dag som helst, så tajmingen på den artikeln var ju kanon:)
måndag 12 augusti 2013
Tydliga mål och tydliga delmål
Tillbaka efter en lång ledighet. Det har varit mycket avkopplande och jag har verkligen njutit av att få spendera ledigheten med min familj.
Det är med kluvna känslor inför den här hösten. Nu börjar ett hårt slit i för nästa års valrörelse. Det är nog förberedelserna som jag gillar allra mest. Planerandet och funderandet.
Denna vecka är det mycket av den varan. Jag sitter just nu med planeringen inför hösten. Det är valplansskrivande, studiebesöksplaner, handlingsplaner osv. För så funkar jag bäst. Tydliga mål och tydliga delmål.
Idag ska jag dessutom träffa distriktsordförande Roy Cederbäck, tillika oppositionslandstingsråd för Kristdemokraterna i Västmanland. Vi ska också planera...
Just nu sitter jag och filosoferar över texten "När människor ser och bekräftar varandra känner var och en sitt värde och upplever därmed engagemang och vågar ta initiativ. En arbetsmiljö bör präglas av ömsesidig respekt, hjälpsamhet och positiv anda."
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)